tirsdag den 26. april 2011

Laksetur til Møn den 25. april 2011




Så kom Team Terkel endelig på vandet igen. Jeg har de sidste ca. 3-4 uger haft kriller i fiskefingerne, da vejrguderne har tilsmilet os med fantastisk aprilvejr og masser af fiskeberetninger. Undertegnede havde tilmed fri i de 3-4 uger, men da min prinsesse lod vente på sig og først blev født d. 15 april. så skulle der stadig gå yderligere 10 dage før end vi kom på vandet.

Men efter alle meldingerne så blev det tid til at jeg ville forsøge at få brudt min laksemødom. Båd og bil blev pakket og diverse gaster blev forsøgt overtalt, da Bjørn endnu ikke er kommet hjem endnu, og til sidst bed, René på krogen som nyeste medlem af Team Terkel, med rang af dæksvasker.

kl. 03.00 kørte vi fra Tune med skuden hægtet på og kl. 05.20 landede vi ved det "nye" slæbested i fiskerihavnen i Klintholm. En rigtig god rampe med gode forhold og hældning.

kl. 05.45 stod solen op og vi var ca. 1 sømil fra havnen. der var småbuler på vandet så kursen blev sat stik øst i ca. 17 sømil mod 40-meter kurben med ca. 17 knob, tog det jo en go´ times tid.

kl. 7.00 var alle stænger sat og en kølig morgenpilsner blev nydt, samt den fuldstændigt skyfrie himmel.

ca. en time efter hørte vi på vhf'en den første 10+ var taget. og de meldinger fortsatte hele formiddagen, men vi fortsatte sydpå langs 40 meteren ca. 6 sømil og vendte om og tog den nordpå ad 40 meteren op til det nord vestligste punkt på 40 meteren. og herefter nogle sømil i vestlig retning mod kondomet. og et par sømil tilbage i østligretning mod 40 meteren.

kl. var nu ca. 13.30 og vi havde høret om min. 10 fisk på 10+ kg., med den ene på 15,5 kg. og vi havde indtil videre fanget en torsk på 1,5 kg. i ca. 10 fods dybde på 40 meter vand. hmm......

Så skete det pludselig. Bedst som rené lå og fik en lur. så gik den ene sideplaner (jeg havde kun én da Morten havde mistet den anden til 2. afd. af klubmesterskabet og trolling centrum var i restordre på sideplanere) Jeg tog stangen og René begyndte at rydde de 7 andre stænger. Efter 2 stænger var ryddet så tog fanden ved Tyven, som jeg så tog i den anden hånd, mens René han ryddede de sidste stænger.

Stængerne var ryddet og nu skulle fiskende fightes. Begge tog et indløb mob båden lige så snart motoren blev sat i tomgang, så vi troede vi havde mistet fiskene. Men så tog fanden ved stængerne. jeg fik kæmpet sideplaner og bly ind til båden, fik pillet det af lige inden fisken tog endnu et udløb. Og så kunne vi begynde at tænke på at nette. Imens jeg stod med stangen, med fisk på i den ene hånd fik jeg nette Renés fisk. Som var en flot Laks på 2,3 kg. der blev taget på en helt Sølv/blank 28 g. toby ca. 300 fod efter båden.

Herefter hjalp Rene en laks i båden på 4,7 kg. som havde taget en Break Point i hvid/grøn/rød m. prikker. som var blyet med 20 gram efter sideplaneren.

Så var vi ikke til at skyde igennem og tænkte at så kan 10+ laksen ikke være langt væk, men efter ca. 2 timer fiskeri mere havde vi blot haft en undermåler laks på 45 cm. oppe og vende båden, som igen tog tyven med sølv/blank 28 g. toby.

kl. 15 satte vi kursen mod havnen, hvor vi lige tog et stop foran klinten, for at få et kodak-moment med dagens fangst. Turen ind gik som en leg da vandet efter kl. 12 blev fuldstændigt havblik.

kl. 16.00 var skuden trukket op havnefogeden havde opkrævet den sølle 50'er, som det kostede og vi satte kursen mod Tune igen efter en fantastisk dag på vandet, hvor vi begge fik vores første laks. Men mon ikke vi kommer tilbage efter 10+'eren på et tidspunkt?

kl. 19.30 blev der smidt laks på grillen, som blev nyt efterfølgende sammen med familien.

Flere dage på vandet ønskes... Men nu ser jeg blot fren til Maj træffet i weekenden...

4 kommentarer:

  1. Fandme lækkert at høre. Kun én indvending: Jeg mistede ikke sideplaner, det var dig der satte den på ;)

    Tillykke med laksen/e

    SvarSlet
  2. Stort tillykke. De ser lidt bedre ud end den håndfuld torsk som jeg fik ved Bøgeskoven.

    Har også mistet TC sideplanere (bagbord). Hvis du har en sådan tilbage kan vi handle :-) Inden da faldt de af flere gange. Skift hægten til en af de gode rustfri.

    Hilsen
    Wilma

    SvarSlet
  3. Jeg har ladet mig fortælle at låsene skal skiftes... Jeg hørte ellers fra Mikael fra TC, at Rasmus (SR) havde taget 2 fine ørreder på 3 og 5 kg. i bugten. så de må jo være derude....
    -Ronnie

    SvarSlet
  4. super fisk bror mand, og god beretning, tillykke!
    glæder mig sgu til at komme hjem og give dig "stryg" *ss*

    Bjørn

    SvarSlet